Cursus Cultureel Kapitaal
Creativiteit en innovatief vermogen worden terecht als het nieuwe goud beschouwd. Maar hoe kom je aan die vaardigheden? Creatieve mensen zijn goed in het combineren van bestaande concepten tot een nieuw idee. Creatief zijn, betekent eigenlijk: sterke combinaties kunnen maken. Wat je daarvoor nodig hebt? Een goed stel hersens, ruimte en tijd om te durven denken en vooral: een grote hoeveelheid bestaande ideeën om mee te werken. Met andere woorden: een groot cultureel kapitaal.
Hoe je daaraan komt? Dat is eenvoudig. Leest u veel boeken? Vrijwel alle sterke creatieve ideeën komen uit gesprekken, dromen en gelezen tekst. De beste films zijn boekverfilmingen; de overweldigendste speeches komen voort uit poëzie; ieder succesvol bedrijf bestaat bij gratie van een goed verhaal. Het is niet verwonderlijk dat onderzoek aantoont dat je het best (literaire) fictie kunt lezen om je brein te scherpen en tot nieuwe ideeën te komen.
Maar lezen als activiteit inzetten op de werkvloer is nog niet zo eenvoudig. In deze cursus neem ik u mee in het opzetten van leesroutines; het selecteren van goed leesmateriaal en het maken van de koppeling tussen gelezen tekst en innovaties die de organisatie ten goede komen. Noem het een leesclub, noem het een workout creative thinking. Ik laat u zien dat de opbouw van cultureel kapitaal door middel van lezen een gouden greep is in een tijd van continue afleiding, recyclebare digital media en de waan van de dag.
De cursus is stevig gegrond op resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar de verbanden tussen het lezen van fictie en creatief vermogen. Iedere sessies start met deze inzichten en koppelt ze aan praktische handreikingen voor actief en creërend lezen. Voor deelnemers bestaat de mogelijkheid één op één gecoacht te worden in hun leesproces en creatieve output. De cursus besluit met een reeks deelnemersinzichten en biedt handreikingen om het lezen van fictie als onderdeel van de bedrijfscultuur op duurzame wijze in te passen.
De gedetailleerde opzet van de cursus geschiedt in overleg. De cursus kan zowel online als op locatie gegeven worden. Voor meer informatie: neem contact op via het formulier op deze site.
Storytelling met Nobelprijswinnaars
Iedere organisatie heeft een uniek verhaal. Maar welke aspecten van dat verhaal zijn het vertellen waard? Een missie, een visie, een toekomstperspectief? Durf verder te gaan dan de standaardfrasen en het marketingverhaal. Ga juist op zoek naar het doorleefde verhaal dat door bestuur, medewerkers én klanten gedeeld kan worden.
In deze cursus neem ik een dwarsdoorsnede van uw organisatie en destilleer wat een krachtig verhaal voor u kan zijn. Allereerst laat ik aan de hand van de beste verhalen van 5 Nobelprijswinnaars voor de Literatuur, zien welke ingrediënten in ieder authentiek en aansprekend verhaal te vinden zijn. Vervolgens koppel ik dit recept aan het verhaal van de organisatie. Ten slotte vind ik op interactieve wijze met u, de juiste taal, het échte verhaal en de passende tone of voice om de héle organisatie aan te spreken.
Een onderscheidende story is voor iedere organisatie van belang. Investeren in een goed verhaal dat door het team gedragen wordt, begint bij het analyseren van de Groten; vervolgens het selecteren van een eigen woordpalet en ten slotte het vormgeven van een uniek en gedeeld verhaal.
Deze cursus kan zowel online als op locatie worden aangeboden. Aantal sessies en oplevering eindproduct zijn altijd in overleg. Neem contact op via het formulier op de website.